Zakoni i propisi
- GRADITELJSTVO
- Zakon o prostornom uređenju i gradnji (pročišćeni tekst)
- Zakon o arhitektonskim i inžinjerskim poslovima i djelatnostima u prostornom uređenju i gradnji (NN 152/08)
- Pravilnik o suglasnosti za započinjanje obavljanja djelatnosti građenja (NN 43/09)
- Zakon o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje(2015)
- Zakon o gradnji
- PRIJEVOZ
- Zakon o prijevozu u cestovnom prometu (pročišćeni tekst)
- Promjene zakona o prijevozu u cestovnom prometu (124/09)
- Pravilnik o posebnim uvjetima za parkiranje (NN 104/05)
- Pravilnik o raspodjeli dozvola za međunarodni prijevoz (NN 120/05)
- Promjene pravilnika o raspodjeli dozvola za međunarodni promet (NN 102/07)
Izdvojene novosti
Velika promjena za obrtnike od 1. siječnja 2026. Velika promjena za obrtnike od 1. siječnja 2026.
Hrvatska obrtnička komora (HOK) godinama je dosljedno i argumentirano zagovarala pravo obrtnika da mogu nastaviti s radom u obrtu uz mirovinu. Do sada, ako je obrtnik želio nastaviti s radom u obrtu nakon što je navršio 65. godina nije imao pravo na mirovinu. Ukoliko je iz mirovine želio registrirati obrt, tada mu se mirovina stavljala u mirovanje. Ono na što je HOK najviše upozoravao u dijalogu s institucijama bilo je pravo svih umirovljenika da se zaposle bilo gdje osim u svom obrtu, što nikako nije bilo korektno prema obrtnicima. Nova velika promjena od 1. siječnja 2026., na inicijativu HOK-a, jest da i korisnici starosne mirovine mogu registrirati obrt, kao i da svi oni koji imaju obrt uz rad mogu s istim nastaviti odlaskom u starosnu mirovinu. Obrtnicima koji navrše 65. godina sada je po prvi puta omogućena i isplata polovice iznosa mirovine bez prekida obavljanja obrta, počevši od 1. siječnja 2026.
"Dugo smo se i snažno zalagali za nedavne izmjene zakona koje omogućuju obrtnicima da od 1. siječnja 2026. godine istovremeno primaju, za sada pola mirovine, i da nastave s radom u vlastitom obrtu. Za nas ovo nije samo administrativno pitanje, već snažan poticaj očuvanju obrtništva i prijenosu znanja na mlađe generacije. Ovo je važna i zaslužena promjena za sve one koji su desetljećima vrijedno gradili svoje obrte i žele ostati aktivni, prenositi znanje, ali i uživati u pravu na mirovinu koje su svojim radom stekli. Priznavanjem ovoga prava šalje se važna poruka – da iskustvo, rad i doprinos obrtnika vrijede i nakon formalnog odlaska u mirovinu", istaknuo je predsjednik HOK-a Dalibor Kratohvil.
HOK je zagovarao i isplatu punog iznosa mirovine uz obavljanje obrtničke djelatnosti s obzirom na to da su obrtnici umirovljenici i dalje u nepovoljnom položaju isplatom samo 50% mirovine. Vjerujemo da će se u narednom razdoblju i za ovaj zahtjev pronaći rješenje, posebno iz razloga što se nastavkom obavljanja obrtničke djelatnosti u mirovini nastavlja i s daljnjim plaćanjima poreznih obveza te istovremeno znači podizanje životnog standarda najranjivije skupine, hrvatskih umirovljenika.
Pročitajte više » | Napisano 14.08.2025.
Fond objavio uvjete i kriterije za sufinanciranje kupnje novih vozila na alternativna goriva
Nastavno na nedavnu najavu objave Javnog poziva za sufinanciranje kupnje novih vozila na alternativna goriva, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost objavio je uvjete i kriterije za dodjelu sredstava.
Važno: Datum početka podnošenja prijave bit će određen Pozivom, a čiju objavu još valja pričekati.
U nastavku prenosimo skraćenu verziju objavljenih uvjeta i kriterija. Potpune informacije dostupne su u objavi Fonda te u prilozima koji se nalaze u dnu ove stranice.
UVJETI I KRITERIJI
U smislu Poziva vozilom će se smatrati isključivo novo motorno vozilo homologirano za cestovni promet u Republici Hrvatskoj koje će nakon kupnje biti prvi put registrirano u Republici Hrvatskoj.
Novim vozilima na alternativna goriva čija će se kupnja poticati u sklopu provedbe Poziva smatrat će se:
vozila kategorija L 1, L2, L3, L4, L5, L6, L7 na električni pogon,
vozila kategorije M1, M2 i M3 na električni ili pogon na vodik,
vozila kategorije N1, N2, N3 na električni ili pogon na vodik.
Predmet Poziva neće biti sufinanciranje kupnje električnih bicikala što i uključuje i bicikle s pomoćnim motorom.
Korisnici sredstava Fonda mogu biti:
fizičke osobe - obrtnici te
pravne osobe u javnom i privatnom vlasništvu, osim udruga.
*Potpuni uvjeti koje korisnici moraju zadovoljiti dostupni su u Prilogu 1.
Korisnici sredstava Fonda po Pozivu ne mogu biti fizičke osobe-obrtnici i pravne osobe koje kao glavnu obavljaju jednu od sljedećih djelatnosti (prema NKD 2025.):
49.33 Uslužne djelatnosti prijevoza putnika vozilom s vozačem na zahtjev
49.41 Cestovni prijevoz robe
77.11 Iznajmljivanje i davanje u zakup (leasing) automobila i motornih vozila lake kategorije
Fond će za sufinanciranje kupnje novih vozila na alternativna goriva osigurati ukupno 21.205.640,00 eura. Sredstva subvencija, donacija i pomoći će se dodjeljivati najviše do 90.000,00 eura po prijavi uz ograničenja po pojedinačnom vozilu sukladno Tablici 1 iz Priloga 1.
Fond će kao prihvatljive i opravdane troškove prihvaćati troškove:
kupnje novog vozila (radi stjecanja vlasništva ili financijskim leasingom) nastale najranije 08. kolovoza 2025. godine
predujma za kupnju novog vozila nastale i plaćene najranije 1. siječnja 2025. godine
U svrhu prijave prijavitelji će biti dužni dostaviti dokumentaciju određenu Prilogom 1.
Razdoblje provedbe projekta počinje 08. kolovoza 2025. godine, a završava najkasnije 31. svibnja 2026. godine. Razdoblje prihvatljivosti troškova počinje 1. siječnja 2025., a završava 31. svibnja 2026. godine.
Datum početka podnošenja prijava bit će određen Pozivom.
Prijava na Poziv podnosit će se isključivo elektroničkim putem, unosom podataka i učitavanjem dokumentacije u informacijski sustav eFZOEU. Poveznica na sustav i korisničke upute za rad u sustavu bit će dostupne na mrežnoj stranici Fonda.
Prijava u sustav eFZOEU vršit će se identifikacijom vjerodajnicama Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava (NIAS) značajne razine sigurnosti.
Na Poziv će biti moguće podnijeti ukupno jednu prijavu, pri čemu jedna prijava može sadržavati jedno ili više novih vozila na alternativni pogon.
Potpune informacije dostupne su na web stranici Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, odnosno na poveznici.
Dodatne informacije o Uvjetima i kriterijima za sufinanciranje kupnje novih vozila na alternativna goriva mogu se dobiti telefonskim pozivom na 01/6448-444, kao i dostavljanjem upita elektroničkom poštom, na adresu pozivni.centar@fzoeu.hr.
Napominjemo da je za davanje službenih informacija i odgovora nadležan isključivo Fond.
Hrvatska obrtnička komora će sve relevantne informacije dostaviti svim zainteresiranim članovima putem svojih komunikacijskih kanala i mrežnih stranica.
Foto: Freepik.com
Preuzimanja
Naziv datoteke Veličina
Prilog 1. Uvjeti i kriteriji za sufinanciranje kupnje novih vozila na alternativna goriva 224.26 KB
Prilog 2. Program dodjele de minimis potpora 738.28 KB
Prilog 3. Prijedlog obaveznog sadržaja specijalne punomoći 30.09 KB
Pročitajte više » | Napisano 12.08.2025.
HOK: Ugostitelji su opterećeni velikim brojem nejasnih i kompleksnih propisa
U posljednje vrijeme u Hrvatskoj možemo čitati o porastu poreznih prekršaja među ugostiteljima, kao i o velikom broju nalaza različitih inspekcija. Iako nijedan oblik nepoštivanja zakona ne može biti opravdan, HOK upozorava na složenost i opterećenost propisa s kojima se ugostitelji svakodnevno suočavaju te je tim povodom zatražio sastanak u Državnom inspektoratu i dao prijedloge konkretnih mjera, s ciljem poboljšanja provedbe nadzora za sve uključene strane uz zadržavanje učinkovitosti. Prijedlozi HOK-a za unapređenje uključuju mogućnost prethodne najave nadzora u određenim slučajevima radi bolje pripreme dokumentacije i prostora; provođenje istog u vremenskim intervalima koji manje opterećuju rad obrtnika, poput jutarnjih sati ili izvansezonskih termina; omogućavanje nastavka rada tijekom nadzora kad god je to moguće; izbjegavanje skupnih nadzora više inspekcija istovremeno; edukativno-savjetodavni pristup prema obrtnicima bez povijesti nepravilnosti, s ciljem jačanja suradnje i uspješnije prevencije te objava preglednog popisa zakonskih obaveza po djelatnostima, radi lakšeg snalaženja u propisima i organizaciji poslovanja.
Naime, ugostiteljski sektor mora poštovati veliki broj propisa, uključujući odredbe Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom, Zakona o porezu na dodanu vrijednost, Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti, Zakona o porezu na dohodak, Zakona o porezu na dobit, Zakona o radu, Zakona o doprinosima, Zakona o hrani, Zakona o zaštiti potrošača, Pravilnike o higijeni hrane, načinu čuvanja, temperaturi, HACCP sustavu, Zakona o zaštiti na radu, Zakona o strancima, Zakona o lokalnim porezima, Zakona o komunalnom gospodarstvu, Zakona o zaštiti od buke, Zakona o gospodarenju otpadom, Zakona o zabrani pušenja u zatvorenim prostorima itd. Osim toga, često se pojavljuju izmjene i dopune zakona koje zahtijevaju stalnu prilagodbu poslovanja. Takav složen i često promjenjiv okvir otežava ugostiteljima praćenje svih detalja, a male greške zbog kojih mogu biti kažnjeni nerijetko nastaju ne iz namjere za izbjegavanjem poreza ili smanjenjem troškova te kvalitete, već zbog nejasnoća i kompleksnosti propisa.
"Izražavamo podršku svim ugostiteljima koji žele poslovati transparentno i u skladu sa zakonom, riječ je o velikoj većini, nikome se ne isplati riskirati kazne i gubitke. Istovremeno pozivamo nadležne institucije na jačanje edukacije, jasniju komunikaciju i pojednostavljenje propisa kako bi se smanjile pogreške koje često nastaju zbog složenosti sustava", poručuje prvi čovjek Hrvatske obrtničke komore Dalibor Kratohvil. "Samo kroz dijalog, razumijevanje i suradnju možemo stvoriti fer i održivo poslovno okruženje u kojem će ugostitelji imati priliku rasti. Želimo da se u javnosti prepoznaje njihov svakodnevni trud kojim doprinose ne samo državnom proračunu već i pozitivnoj turističkoj slici Hrvatske. Samo zajedničkim razumijevanjem i suradnjom možemo osigurati pošten i održiv ugostiteljski sektor", zaključuje.
Pročitajte više » | Napisano 11.08.2025.
Poziv na poslovni skup i razgovore obrtnika i poduzetnika u Celju
thumb
thumb
thumb
thumb
thumb
Hrvatska obrtnička komora poziva zainteresirane hrvatske obrtnike i poduzetnike da se prijave za sudjelovanje na Poslovnim razgovorima obrtnika i poduzetnika, koji će se održati 18. rujna 2025. godine u Celju („Modra dvorana“ Celjskog sajma).
Poslovni razgovori održat će se u okviru 57. Međunarodnog obrtničkog i poduzetničkog sajma u Celju 2025., najvažnijeg sajma malog i srednjeg poduzetništva u Sloveniji i široj regiji.
Organizator poslovnog susreta je Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije. Uz hrvatske obrtnike, pozvani su poduzetnici iz Slovenije, Austrije, Italije, Njemačke, Poljske, Španjolske, Francuske, Mađarske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Srbije.
Poslovni razgovori namijenjeni su obrtnicima i poduzetnicima iz djelatnosti pametnih tehnologija, robotike, obrade metala i strojogradnje, izrade alata i strojnih dijelova, automobilske industrije, transporta, logistike i mobilnosti, elektronike i energetike te razvoja i transfera novih tehnologija.
Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije kao glavni organizator poslovnih razgovora preuzima troškove organizacije poslovnog susreta (priprema materijala, najam prostora, domjenak), dok individualne troškove puta i boravka (hotelskog smještaja) snose sami sudionici.
Prijavljeni sudionici razgovora moći će na glavnoj blagajni ulaza sajma Celje podići svoju besplatnu ulaznicu za ulazak na sajam i do poslovnog centra gdje će se održati poslovni razgovori.
Prilikom registracije dolaska ispred dvorane za poslovne razgovore, svaki prijavljeni sudionik dobit će akreditaciju, materijale, informacije i dodatnu pomoć od dežurnih djelatnika zaduženih za pripremu razgovora iz Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije.
Radni jezik na poslovnim susretima je engleski jezik.
Zainteresirani poduzetnici prijavu vrše direktno putem Internet stranice poslovnih razgovora u Celju: https://www.b2match.com/e/connect2slovenia-matchmaking-2025. Na navedenoj stranici mogu vidjeti popis prijavljenih sudionika, program razgovora i uređivati profil svojeg obrta/tvrtke.
Rok prijave sudjelovanja na razgovorima je do 15. rujna 2025. godine.
Prijavljeni poduzetnici će putem gore navedenog internetskog portala moći samostalno birati sugovornike među prijavljenim poduzetnicima iz drugih država koji su im poslovno interesantni, te dogovoriti točne satnice i sugovornike na poslovnim razgovorima u Celju kada prijave i uparivanje sudionika temeljem interesa budu završeni.
Za sve dodatne informacije i upite slobodni ste se obratiti Draženu Horvatu na broj telefona 01/4806 650, elektronskom poštom na adresu drazen.horvat@hok.hr ili hok@hok.hr.
Iskoristite prigodu, sudjelujte na poslovnim razgovorima uz logističku podršku Hrvatske obrtničke komore i nakon održanih razgovora besplatno obiđite 57. Međunarodni obrtnički i poduzetnički sajam u Celju- najveću sajamsku priredbu u Republici Sloveniji!
Pročitajte više » | Napisano 08.08.2025.
Unapređenje obrtništva tema sastanka u Banskim dvorima
Predsjednik Vlade RH Andrej Plenković s potpredsjednikom i ministrom financija Markom Primorcem te ministrom gospodarstva Antom Šušnjarom te suradnicima održao je radni sastanak s predsjednikom Hrvatske obrtničke komore Daliborom Kratohvilom i potpredsjednikom Emilom Priskićem na temu aktualnosti u obrtništvu i planova za budućnost.
Tema sastanka bila je priprema novog Zakona o obrtu, za kojeg vlada suglasje da mora unaprijediti uvjete za život i rad hrvatskih obrtnika. Isti će uključivati, između ostalog, relaksaciju mjera vezanih uz poslovanje obrta te nastavak modernizacije strukovnog obrazovanja, s ciljem stvaranja i zadržavanja domaće kompetentne radne snage. Detalji zakona će se definirati u okviru Radne skupine, a njegovo donošenje predviđeno je do kraja godine.
Istaknuta je i važnost nedavno potpisnog Ugovora za projekt "Poticanje strukovnog obrazovanja - učenje temeljeno na radu", vrijednog 60 milijuna eura te financiranog sredstvima EU iz Europskog socijalnog fonda plus, pri čemu će aktivnosti promocije naukovanja provoditi partner na projektu Hrvatska obrtnička komora. Projekt podrazumijeva 56 milijuna eura namijenjeno poticanju gospodarskih subjekata koji će provoditi program, pri čemu je prošloga tjedna objavljen Poziv za naukovanje vrijedan 13,2 milijuna eura već danas, kojim će se pokrivati troškove naukovanja za protekle školske godine, a koji uključuju isplate nagrada učenicima i mentorima te nadoknadu troškova opreme za kvalitetnu praksu. Veoma važno je da projekt predviđa i izradu dijela kurikula za zanimanja za koje postoji potreba na tržištu rada, a koji nisu izrađeni u okviru aktualne kurikularne reforme kao što su fotograf, obućar, bravar, pediker, brodski mehaničar, instalater i serviser plinskih instalacija.
„Snažno podržavamo ovaj projekt, respektabilna sredstva će biti uložena u strukovno obrazovanje, pozdravljamo raspisivanje natječaja za naukovanje i vraćanje programa stipendiranja učenika deficitarnih zanimanja. Današnji sastanak nastavak je redovnih konzultacija s predstavnicima Vlade RH, koja ostaje partner hrvatskih obrtnika i pokazuje sluh za njihove probleme. Naša zajednička namjera je da u što većoj mjeri svatko sa svoje pozicije otvori prostor za unapređenje obrtništva, kako bismo zaštitili nas najmanje, ali ključne za hrvatsko gospodarstvo i društvo“, ističe predsjednik HOK-a Dalibor Kratohvil u ime 130 tisuća obrtnika koji zapošljavanju više od 240 tisuća ljudi.
Pročitajte više » | Napisano 01.08.2025.