Zakoni i propisi
- GRADITELJSTVO
- Zakon o prostornom uređenju i gradnji (pročišćeni tekst)
- Zakon o arhitektonskim i inžinjerskim poslovima i djelatnostima u prostornom uređenju i gradnji (NN 152/08)
- Pravilnik o suglasnosti za započinjanje obavljanja djelatnosti građenja (NN 43/09)
- Zakon o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje(2015)
- Zakon o gradnji
- PRIJEVOZ
- Zakon o prijevozu u cestovnom prometu (pročišćeni tekst)
- Promjene zakona o prijevozu u cestovnom prometu (124/09)
- Pravilnik o posebnim uvjetima za parkiranje (NN 104/05)
- Pravilnik o raspodjeli dozvola za međunarodni prijevoz (NN 120/05)
- Promjene pravilnika o raspodjeli dozvola za međunarodni promet (NN 102/07)
Izdvojene novosti
Europski parlament najavljuje nova pravila za iznajmljivače
Zastupnici Europskog parlamenta i Vijeća postigli su privremeni dogovor o novim pravilima prikupljanja i razmjene podataka u sektoru kratkoročnog najma nekretnina. Cilj prijedloga je promicanje odgovornog, zakonitog i transparentnog gospodarstva platformi u EU-u, stvaranje većeg povjerenja korisnika, kontrola nezakonitih aktivnosti te, u konačnici, stvaranje bolje turističke usluge.
Prema izvješću Službe Europskog parlamenta za istraživanje (EPRS), tržište kratkoročnog najma naglo se povećalo posljednjih godina, uglavnom zbog pojave i širenja internetskih platformi kao što su Airbnb, Booking, Expedia i TripAdvisor. Godišnji rezultati Eurostata pokazuju da ova vrsta smještaja obuhvaća oko četvrtinu ukupnog turističkog smještaja u Europskoj uniji, a očekuje se da će se taj udio povećati. Iako takav najam stvara koristi za domaćine, turiste i regije, EPRS tvrdi da nedostatak odgovarajućih pravila u tom sektoru može pridonijeti problemima poput viših cijena stanova, raseljavanja i ometanja stalnih stanovnika, prekomjernog turizma i nepoštene konkurencije. Uredba bi trebala pomoći javnim tijelima da donose socijalno i okolišno održivije politike te tako osiguraju uravnotežen razvoj turističkog sektora i digitalnu tranziciju turizma.
Kim Van Sparrentak, izvjestiteljica o Prijedlogu pred Parlamentom izjavila je: „Gradovi se bore s eksplozijom ilegalnog iznajmljivanja smještaja za odmor. Zbog toga su cjenovna pristupačnost gradova diljem Europe i mogućnost življenja u njima pod pritiskom. Do sada su platforme za iznajmljivanje odbijale dijeliti podatke, što je otežavalo provedbu lokalnih propisa. Srećom, ovaj zakon tome staje na kraj i vraća veću kontrolu gradovima.“
Dogovorene mjere uključuju:
jednostavnu online registraciju iznajmljivača i dodjeljivanje jedinstvenog registracijskog broja koji će nadležnim tijelima omogućiti provjeru njihova identiteta i podataka;
sigurnije usluge iznajmljivanja – internetske platforme morat će omogućiti korisnicima da putem registracijskog broja iznajmljivača dobiju pouzdane i potpune informacije o oglašenoj nekretnini, a ukoliko se ustanovi da iznajmljivač ili platforma ne rade u skladu sa zakonom, nadležna tijela mogu suspendirati registracijske brojeve, zatražiti uklanjanje nezakonitih oglasa i izreći kazne;
prijenos podataka – države članice uspostavit će jedinstvenu digitalnu točku putem koje će veće platforme mjesečno, a mikro i male platforme tromjesečno izvještavati o aktivnostima iznajmljivača, uz jamstvo zaštite njihovih podataka; ti će se podaci razmjenjivati među javnim upravama EU-a te će biti uvršteni u statistike o turizmu, što će omogućiti javnim tijelima procjenu stvarnog stanja i poboljšanje turističke usluge na pojedinom području.
Prijedlog je pozdravila Europska komisija, a prije stupanja na snagu, morat će biti i službeno usvojen od strane Vijeća Europe i Parlamenta. Nakon toga, države članice imat će 24 mjeseca za prilagodbu svojih sustava registracije i stvaranje potrebne infrastrukture.
Objavi Europskog parlamenta možete pristupiti ovdje.
Više informacija o prijedlogu zakona možete pronaći ovdje.
Pročitajte više » | Napisano 21.11.2023.
Unatrag godinu dana 142 obrta više u sektoru ugostiteljstva i turizma
Radna snaga gorući problem domaćeg ugostiteljstva i turizma
Temeljem podataka na zadnji dan u listopadu ove godine, u Hrvatskoj ima 142 obrta više u ugostiteljstvu i turizmu te 813 radnika više zaposlenih kod obrtnika u djelatnosti smještaja te pripreme i usluživanja hrane. Najveći rast broja obrta u ovim sektorima ključnima za hrvatski turizam zabilježen je u Zadarskoj županiji i Dubrovačko-neretvanskoj županiji, pri čemu svaka ima 39 takvih obrta više.
Pad broja obrta iz ceha ugostiteljstva i turizma kao i zaposlenih radnika uz RH najizraženiji je u 2020. godini što je u najvećoj mjeri posljedica pandemije COVID-a i lockdowna koji je uveden u veljači 2020. godine. Trend pada zaustavile su Vladine mjere za očuvanje radnih mjesta što je u manjoj mjeri ublažilo negativan trend, kako pada broja obrta tako i broja zaposlenih radnika u cehu ugostiteljstva i turizma. Postepeni porast broja obrta iz ceha ugostiteljstva i turizma na godišnjoj razini vidljiv je u 2023. godini u odnosu na 2022. godinu. Broj radnika zaposlenih kod obrtnika u djelatnosti pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane na godišnjoj razini od 2021. bilježi postepeni rast koji u 2022. godini prelazi u blaži pad, ali u 2023. godini bilježi ponovni rast, no problem radne snage nameće se kao jedno od gorućih pitanja u ugostiteljstvu i turizmu. Istome svjedoče i posljednji podaci Hrvatskog zavoda za zapošljavanje - najtraženija zanimanja u proteklih deset mjeseci bila su prodavač, čistačica i konobar te čine 17 posto u ukupnom broju traženih radnika.
Aktualnosti u ugostiteljstvu kao što su radna snaga, potreba za poreznim rasterećenjem, zakonodavne novosti, ali i turistički potencijali kontinentalne Hrvatske bit će teme Kongresa ugostitelja i turističkih djelatnika u organizaciji Hrvatske obrtničke komore, koji se ove godine se održava 35. put, u Termama Tuhelj od 26. do 28. studenoga 2023. godine. Domaćin ovogodišnjeg Kongresa je Obrtnička komora Krapinsko-zagorske županije, a pokrovitelji i partneri događanja su Ministarstvo turizma i sporta Republike Hrvatske, Krapinsko-zagorska županija i Hrvatska turistička zajednica.
„Ugostitelji su lice Hrvatske koje pokazujemo mnogobrojnim turistima, uvijek nasmiješeni i kad je najteže, samo kvalitetom možemo opravdati svoje postojanje, što se očituje i u brojnim nagradama naših kolega. Ovogodišnji Kongres stavit će naglasak na radnu snagu, porezno rasterećenje plaća mora biti osjetno kako bi vratili kvalitetan kadar, zaposlili novi te educirali postojeći. Naše zahtjeve Vlada RH mora usvojiti jer više nije pitanje kako dalje nego do kad možemo ovako poslovati “, poručuje predsjednik Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a Franz Letica.
Više informacija o Kongresu i mogućnostima sudjelovanja nalaze se na poveznici.
Pročitajte više » | Napisano 21.11.2023.
Poziv na 1. Susret računovođa HOK-a – računovodstvena terapija
Sekcija računovođa Hrvatske obrtničke komore organizira 1. Susret računovođa HOK-a – računovodstvena terapija koji će se održati 16. prosinca 2023. u hotelu Well, Terme Tuhelj.
Termin održavanja: 16. prosinca 2023.
Dolazak sudionika moguć je od 15. prosinca 2023. od 14:00 sati
Smještaj je organiziran u hotelu Well, Terme Tuhelj
16. prosinca 2023. ( subota) u prijepodnevnim i poslijepodnevnim terminima održavat će se predavanja i okrugli stolovi na aktualne teme.
Prijave za smještaj sudionika vrše se putem poveznice: https://bit.ly/49Ay4dY
Prijavu smještaja putem poveznice moguće je izvršiti do najkasnije do 1. prosinca 2023. godine. Nakon navedenog datuma, hotel neće biti u mogućnosti jamčiti smještaj.
Sve detalje o prijavi za smještaj i cijenama možete pronaći u dokumentu koji se nalazi na dnu ove stranice.
Preuzimanja
Naziv datoteke Veličina
1. Susret računovođa HOK-a_dopis_0.pdf 740.46 KB
Pročitajte više » | Napisano 16.11.2023.
Kampanja Upoznajte standarde
Organizacija Standardi malih poduzeća (SBS) je europsko neprofitno udruženje sufinancirano od Europske unije i država članica Europskog udruženja slobodne trgovine (EFTA), a zastupa interese malih i srednjih poduzeća u procesu normizacije na europskoj i međunarodnoj razini. SBS je osnovan kako bi pridonio cilju Europske unije da sustav normizacije učini što uključivijim i transparentnijim te tako pružio potporu europskim politikama za poticanje rasta i konkurentnosti.
U skladu s misijom SBS-a, kampanja Upoznajte standarde ima za cilj podići razinu osviještenosti MSP-ova i njihovih organizacija o prednostima i važnosti normizacije, potaknuti ih da se uključe u proces stvaranja standarda te ih informirati o najnovijim kretanjima u normizaciji, a koja bi im mogla biti relevantna. Kampanja se sastoji od aktivnosti koje vode različite organizacije (tijela za normizaciju, udruženja MSP-ova itd.) diljem Europe, a njeno prvo izdanje održat će se od 14. do 21. studenog.
Kampanja će završiti internetskom konferencijom na temu „MSP-ovi i pametna proizvodnja – standardi kao akceleratori promjena industrije" 21. studenoga 2023. u 13:15 sati.
Konferencija će biti usmjerena na mogućnosti i izazove koje pametna proizvodnja donosi MSP-ovima te na ulogu standarda u digitalizaciji proizvodnje i usvajanju novih proizvodnih tehnologija. Na nekoliko panela bit će predstavljene studije slučaja MSP-ova te će se razgovarati o politici i pravnom kontekstu, aktivnostima normizacije i načinima na koje one mogu podržati konkurentnost MSP-ova.
Više informacija o konferenciji te obrazac za registraciju možete pronaći ovdje.
Foto: smeunited.eu
Pročitajte više » | Napisano 16.11.2023.
EU i susjedne zemlje obvezuju se na pojačanu kontrolu upravljanja ribarstvom u Sredozemnom i Crnom moru
Predstavništvo Europske komisije u Hrvatskoj objavilo je novosti vezane uz 46. godišnju sjednicu Opće komisije za ribarstvo Sredozemlja (GFCM), koja je održana od 6. do 10. studenoga u Splitu. Predstavnicima zemalja članica GFCM-a pridružili su se stručnjaci i promatrači iz 12 partnerskih organizacija, uključujući Global Fishing Watch, MEDAC, Oceana, OceanCare i WWF. EU i susjedne zemlje dogovorile su mjere kojima se osigurava zaštita osjetljivih ekosustava u Sredozemnom i Crnom moru te uvjeti za to da ribari u regiji dugoročno mogu nastaviti s ribolovom.
GFCM je regionalna organizacija za upravljanje ribarstvom osnovana u okviru Organizacije za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih naroda (FAO) prije 70 godina. Ima ključnu ulogu u upravljanju ribarstvom i ovlaštena je davati obvezujuće preporuke za očuvanje i razvoj ribarstva i akvakulture te za upravljanje njima. Njezini su članovi Europska unija, 19 sredozemnih i 3 crnomorske države. Uz političku predanost i suradnju svih dionika, od vlada i ribara do akademske zajednice i nevladinih organizacija, ta organizacija radi na jačanju novog načina upravljanja ribarstvom, suzbijanju prekomjernog ribolova, osiguravanju zaštite morskih ekosustava te na otpornosti i profitabilnosti sektora ribarstva i akvakulture u cijeloj regiji.
Ovogodišnju sjednicu GFCM-a otvorila je hrvatska ministrica poljoprivrede Marija Vučković, a na njoj su jednoglasno donesene 34 odluke, uključujući 24 obvezujuće preporuke, usmjerene na tri glavne teme: poboljšanje upravljanja ribarstvom, rješavanje pitanja klime i okoliša u sektoru ribarstva i akvakulture te poboljšanje usklađenosti politika.
EU i susjedne države dogovorile su ojačati ravnopravne uvjete kontrole i upravljanja ribarstvom u Sredozemnom i Crnom moru, što je ključan korak prema tome da svi subjekti uključeni u ribarstvo slijede iste standarde i načela zajedničke ribarstvene politike (ZRP). Kako bi se konsolidirali zajednički napori te se osiguralo da dogovorene mjere budu provedene, i dalje će patrolirati plovilo Europske agencije za kontrolu ribarstva (EFCA), pokrenut će se novi alati za praćenje aktivnosti flota putem trajnih sustava inspekcije i nadzora, uspostaviti mehanizam za usklađenost u regiji te će se i dalje dijeliti znanstveno utemeljeni višegodišnji planovi upravljanja. Najavljen je i prijedlog uspostave regionalnog sustava praćenja i kontrole plovila za sljedeće zasjedanje. Usvojeni prijedlozi temelje se na sveobuhvatnim znanstvenim i stručnim savjetima podružnica GFCM-a, kojima se ciljalo poboljšati doseg i učinkovitost planova.
GFCM je na temelju savjetovanja sa širokim rasponom dionika i partnera prije tri godine razvio i Strategiju za održivo ribarstvo i akvakulturu do 2030. na Sredozemlju i Crnom moru, koja se bavi socijalnim, gospodarskim i okolišnim aspektima održivosti. Namjera joj je izgraditi otpornost sektora na globalne izazove radeći na pet glavnih ciljeva: zdrava mora te održivo i produktivno ribarstvo, usklađenost i provedba politika s ciljem iskorjenjivanja nezakonitog i nereguliranog ribolova, osiguravanje održivosti sektora putem dugoročnog upravljanja, ulaganja u nove tehnologije i razmjene najboljih praksi regionalnih centara, osiguravanje kvalitetnije egzistencije ribara, posebno u malom ribolovu koji je okosnica industrije te razvoj kapaciteta putem tehničke podrške na nacionalnoj i subregionalnoj razini.
Kako bi se dala veća potpora mjerama zaštite okoliša, na sjednici je dogovoren i Regionalni akcijski plan za zaštitu ranjivih vrsta, uključujući morske ptice, kitove i kornjače, a kritično ugrožene vrste dobile su povećanu razinu zaštite. Raspravljalo se i o ranjivim morskim okolišima, zbog čije su zaštite članovi dogovorili plan za uspostavu područja ograničenog ribolova. Pokrenuta je i dugoročna inicijativa za dekarbonizaciju regionalne ribarske flote, kao i plan prilagodbe sektora klimatskim promjenama.
Provedbu donesenih mjera i Strategije za održivo ribarstvo i akvakulturu, EU će poduprijeti godišnjim bespovratnim sredstvima u iznosu od 8 milijuna eura.
GFCM je Albaniji, Maroku, Turskoj i Europskoj uniji uručio Nagrade za usklađenost kao priznanje za potpuno prenošenje preporuka i rezolucija u nacionalno zakonodavstvo i ispravno izvješćivanje. Sjednica je zaključena isticanjem važnosti daljnje suradnje dionika na svim razinama, kako bi se donosile bolje odluke o kolektivnoj budućnosti te se i dalje ostvarivali zajednički ciljevi.
Više informacija i odluke sjednice GFCM-A možete pronaći ovdje.
Pročitajte više » | Napisano 16.11.2023.