Zakoni i propisi
- GRADITELJSTVO
- Zakon o prostornom uređenju i gradnji (pročišćeni tekst)
- Zakon o arhitektonskim i inžinjerskim poslovima i djelatnostima u prostornom uređenju i gradnji (NN 152/08)
- Pravilnik o suglasnosti za započinjanje obavljanja djelatnosti građenja (NN 43/09)
- Zakon o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje(2015)
- Zakon o gradnji
- PRIJEVOZ
- Zakon o prijevozu u cestovnom prometu (pročišćeni tekst)
- Promjene zakona o prijevozu u cestovnom prometu (124/09)
- Pravilnik o posebnim uvjetima za parkiranje (NN 104/05)
- Pravilnik o raspodjeli dozvola za međunarodni prijevoz (NN 120/05)
- Promjene pravilnika o raspodjeli dozvola za međunarodni promet (NN 102/07)
Izdvojene novosti
Hrvatska obrtnička komora reagirala: plaća propisana Kolektivnim ugovorom za obrtnike građevinare značila bi dodatna davanja
Ministar rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike donio je Odluku o proširenju primjene drugih i trećih izmjena i dopuna Kolektivnog ugovora za graditeljstvo (od 25. rujna 2015.), čime se primjena izmijenjenog Kolektivnog ugovora proširuje na sve poslodavce u sektoru graditeljstva, s primjenom od 1. studenoga 2020. godine.
Važno je napomenuti da je Kolektivni ugovor za graditeljstvo mijenjan u dva navrata i to iz razloga što su drugim izmjenama u novim tarifnim stavovima za obračun plaća bili propisani koeficijent i iznos osnovne plaće za obrtnika i to u iznosu od 11.130,00 kuna mjesečno.
Hrvatska obrtnička komora izričito se usprotivila donošenju odluke o proširenju primjene na takav način propisane plaće za obrtnike, a za koju je bilo predviđeno da će se primjenjivati od 1. rujna 2020. godine. Razlog protivljenja bio je stav o nezakonitosti propisivanja „plaće“ obrtnika.
Naime, u tablici „Tarifni stavovi“, u X. najsloženiju grupu poslova koja se odnosi na voditelje projekata i odgovorne rukovoditelje poslovanja – sektora, dodane su plaće za kategoriju: „član Uprave – direktor, obrtnik (vlasnika)“, što nikada nije i ne treba biti predmet kolektivnog pregovaranja.
Činjenica je kako najveći dio obrtnika u svojem poslovanju zakonski uopće ne mogu i nisu u obvezi sebi isplaćivati plaću niti im se ona priznaje u izdatke poslovanja. Obrtnici imaju obvezu plaćati obvezne doprinose i to na osnovice kako su propisane Naredbom o iznosima osnovicama za obračun doprinosa za obvezna osiguranja za pojedinu kalendarsku godinu, ovisno o tome da li porez plaćaju u paušalnom iznosu ili na temelju poslovnih knjiga. Kolektivnim ugovorom propisana „plaća“ značila bi nametanje dodatnih davanja obrtnicima.
Osim toga, ocijenili smo kako je utvrđivanje kategorije „plaće“ kao obveza svakog obrtnika izvan okvira kolektivnog ugovaranja je bi na taj način osnovicu osiguranja svakog obrtnika utvrđivali radnici organizirani u sindikat koji je potpisnik Kolektivnog ugovora, što je neprihvatljivo.
Slijedom prigovora Hrvatske obrtničke komore, Ministarstvo rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike održalo je sastanke sa sindikatima i poslodavcima, kao dionicima socijalnog pregovaranja, što je rezultiralo uvažavanjem prigovora i novim, trećim izmjenama Kolektivnog ugovora za graditeljstvo, kojima je sporna odredba brisana.
Stoga se proširena izmjena Kolektivnog ugovora u sektoru graditeljstva primjenjuje od 1. studenoga 2020. godine i to samo na radnike, kao i do sada.
Prihvaćanjem prijedloga HOK-a procijenjena financijska ušteda na obrtnike koji se bave građevinom jest oko 20 milijuna kuna mjesečno.
Pročitajte više » | Napisano 16.11.2020.
Ugostitelji: "Dobro je što radimo, ali za oporavak trebamo niži PDV i kredite."
Zagrebački ugostitelji poštuju propisane epidemiološke mjere, zadovoljni su što među rijetkima u Europi mogu i raditi, ali promet im je i dalje u padu za oko 60 posto te se slažu da im treba niža stopa PDV-a na piće, kao i nove kreditne linije za opstanak i oporavak od koronakrize.
Zaključci su to 8. foruma zagrebačkih ugostitelja koje je ispred organizatora - Foruma Udruženja ugostitelja Zagreba iznio njegov predsjednik Franz Letica.
Ugostitelji su po njegovim riječima zadovoljni što su i ove godine mogli organizirati Forum, pa makar virtualno, ali s brojnim domaćim i stranim stručnjacima iz raznih segmenata turizma i ugostiteljstva, kao i predstavnicima ugostiteljskih udruženja, komora i drugih.
"Svjesni smo kao i drugi da će oporavak od koronakrize biti težak i dugotrajan i da je neizvjesno kada će do toga doći, zbog čega bi ugostiteljima uz mjere za očuvanje radnih mjesta znatno pomoglo i snižavanje PDV-a za vino, pivo i sokove sa 25 na 13 posto, koliko je i na hranu, a možda i niže, jer je to već dalo rezultata u drugim zemljama. Uz to, hitno nam trebaju i nove kreditne linije HAMAG-a i HBOR-a", poručio je Letica.
Pohvalio je Grad Zagreb, koji im je izašao ususret oslobađanjem od komunalne naknade, plaćanja naknade za terase i drugih, ali i "Adventom", koji će, iako u puno manjem obujmu nego prije, ipak osigurati, kako je kazao, oko osam tisuća radnih mjesta zimi.
Pomoćnik ministrice turizma i sporta Robert Pende na Forumu je da se za likvidnost i očuvanje radnih mjesta pripremaju mjere, ali i da se u pandemiji u Ministarstvu turizma i sporta razmišlja više o budućnosti nego sadašnjosti.
"Nadamo se i cjepivu i da će proljeće donijeti ponovo turiste u Hrvatsku, kao i da će nam pomoći europski novac za koji moramo imati i projekte usmjerene prema reformama hrvatskog turizma, da ga se dogradi i da od njega više zarađuje. U to ide i da Hrvatska postane više nego sada prepoznata i po svojoj gastro ponudi, namirnicama i vinima, ali i kao destinacija zdravlja i sigurnosti", kazao je Pende.
Ravnatelj HZJZ-a Krunoslav Capak na konferenciji za medije u sklopu Foruma naglasio je da trenutna epidemiološka situacija u zemlji na žalost nije dobra, kao ni kod drugih europskih zemalja.
Capak: Zasad se ne razmišlja o zatvaranju ugostiteljskih objekata
"U Hrvatskoj danas imamo iznad tri tisuće novooboljelih, više je onih koji trebaj hospitalizaciju i to opterećuje zdravstveni sustav. Činimo sve da što manje ljudi umre, i u takvoj situaciji razmišljamo što možemo još učiniti da se mjerama zaustavi širenje zaraze, ali za sada ne i o zatvaranju ugostiteljskih objekata”, kazao je Capak, dodajući da ipak, "ne može isključiti da će se neke buduće mjere odnositi i na ugostiteljske objekte".
Podsjetio je da je Hrvatska imali najbolju turističku sezonu na Mediteranu ovog ljeta, kao i da su ugostitelji cijelo vrijeme, kao i hoteli, poštivali sve mjere i nijedan nije imao karantenu.
Ravnatelj Nastavnog zavoda za javno zdravstvo dr. Andrija Štampar Zvonimir Šostar istaknuo je očekivanje da će za Advent sve biti u redu koliko može, da će se svi pridržavati mjera, te da vjeruje da će prihod biti na razini od oko 30 posto lanjskog.
Predsjednik Ceha ugostitelja HOK-a Joso Smolić poručio je pak da svi trebaju biti odgovorni i da je najvažnije nastaviti raditi i sačuvati radna mjesta, pri čemu je i apelirao na državu i banke da pomognu i da ugostitelji obrtnici dođu do jeftinijeg novca jer bez toga neće moći održati biznis.
Ispred Udruženja ugostiteljskih djelatnosti HGK Dražen Boban kazao je da su mjere Vlade dobrodošle, ali da je sada situacija loša jer rijetki gosti dolaze u restorane, a slično je dodao i predsjednik Nacionalne udruge ugostitelja Marin Medak iznijevši da je pad prometa u ugostiteljstvu u Hrvatskoj od početka ove godine 40 do 50 posto, a u nekim županijama poput Šibensko-kninske i Dubrovačko-neretvanske i veći, i do 80 posto.
"Pred nama je maraton za opstanak i oporavak koji neće biti moguć bez pomoći vlade, banaka, novih povoljnih kredita i mjera za radna mjesta. U vrhuncu sezone zapošljavali smo do 70 tisuća ljudi, sada je to oko 45 tisuća, a može se očekivati i da će ih do svibnja biti i manje jer teško da će svi moći živjeti od 4.000 kuna nego će ili u druge sektore, na gradilišta, ili u inozemstvo i tu će Hrvatska opet gubiti", upozorio je Medak.
Zbog svega smatra da je iznimno važno imati strategiju turizma, ali i da ju treba napraviti zajedno sektor s resornim Ministarstvom, za što je potrebna i bolja međusobna komunikacija, koju pak imaju sa Državnim inspektoratom.
To je potvrdila i načelnica sektora za nadzor u turizmu i ugostiteljstvu Državnog inspektorata Jasenka Štiglec, iznoseći i da je u oko tisuću inspekcija bilo samo 13 povreda propisa i mjera, većinom oko prekoračenja radnog vremena iza 24 sati,.
"Možemo biti zadovoljni što su se ugostitelji ipak prilagodili novom načinu rada", zaključila je Štiglec.
Pročitajte više » | Napisano 13.11.2020.
Stožer civilne zaštite RH donio je Odluku o izmjeni i dopunama Odluke o nužnim epidemiološkim mjerama kojima se ograničavaju okupljanja radi sprječavanja i prijenosa bolesti COVID-19 putem okupljanja
Stožer civilne zaštite RH donio je Odluku o izmjeni i dopunama Odluke o nužnim epidemiološkim mjerama kojima se ograničavaju okupljanja i uvode druge nužne epidemiološke i preporuke radi sprječavanja i prijenosa bolesti COVID-19 putem okupljanja
Odluka stupa na snagu 10. studenoga 2020. godine, a nužne epidemiološke mjere iz ove Odluke određuju se u trajanju do 30. studenoga 2020. godine.
Tekst Odluke dostupan je OVDJE. https://www.hok.hr/sites/default/files/inline-files/Odluka%20-%20okupljanja%20-%201_%20izmjena.pdf
Pročitajte više » | Napisano 10.11.2020.
Poziv ugostitelja da se svi pridržavaju epidemioloških mjera
Predstavnici ugostitelja iz obrtničkih i gospodarskih komora i Nacionalne udruge ugostitelja te Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Andrija Štampar pozivaju sve građane, ugostitelje i goste na poštivanje epidemioloških mjera pri dolasku i boravku u ugostiteljskim objektima uz poruku: „I vi ste borci protiv koronavirusa”.
Taj poziv odnosno apel na konferenciji za medije u srijedu su u Obrtničkoj komori Zagreb uputili predsjednici Obrtničke komore Zagreb Mirza Šabić, Ceha ugostitelja pri HOK-u Joso Smolić , Ceha zagrebačkih ugostitelja Zlatko Puntijar, Nacionalne udruge ugostitelja Marin Medak, Udruženja ugostitelja pri HGK Dražen Boban te ravnatelj zavoda Andrija Štampar Zvonimir Šostar.
Šabić je naglasio da su u suradnji s Gradom Zagrebom pokrenuli i kampanju u sklopu koje su tiskali oko 150 tisuća letaka s porukom građanima „Budite odgovorni jer vi se borci protiv koronavirusa”, putem kojeg se preporučuje pridržavanje osnovnih mjera – nošenje maski na licu, fizički razmak od 2 metra, pranje i dezinficiranje ruku. Oko tri tisuće tih letaka podijeljeno je već na štandovima, a oko 35 tisuća će građanima u Zagrebu stići s računima.
„Apeliramo na obrtnike i druge da se svi držimo mjera da bi mogli nekako raditi do proljeća, kada se nadamo da će biti lakše. Nismo tu da kukamo, jer znamo da je sada svima teško, ali lakše ćemo sve proći ako se pridržavamo mjera”, kazao je Šabić.
"No, kako to baš i nije tako, oni koji to ne čine, ugrožavaju sve ostale, ali i svoje obitelji", kazao je Smolić, dodajući da je u Dalmaciji bez turizma situacija gora nego u Zagrebu te da osim ugostitelja posla nemaju ni frizeri i pedikeri, dok je turističke vodiče označio posebice „devastiranim”.
Puntijar je dodao da je sada sigurnost najvažnija, zamolivši goste i druge kolege da se pridržavaju mjera, jer su ih donijele „stručne službe koje nas ipak štite i ako se toga držimo može se uživati u jelima i piću”.
Boban ispred HGK je pak ocijenio da mjere koje su već na snazi pomažu ugostiteljima i gostima, ali i da bolnice budu manje opterećene, dok je Medak naglasio da će ugostitelji moći raditi ako se budu svi pridržavali mjera te da jedino tako mogu izbjeći zatvaranja.
Iznoseći nove podatke Porezne uprave za prošli, zadnji tjedan listopada, Medak je kazao da je pad prometa u restoranima u Hrvatskoj bio oko 40 posto, s time da je negdje i manji, poput Zagreba gdje je 25 posto. U kafićima je promet pao za oko 42 posto, u hotelima za oko 70 posto, a najviše su, kako je naglasio, stradali objekti za svadbe i catering, koji inače čine oko 25 posto ukupnog prometa u ugostiteljstvu, kafići oko 20 posto, a restorani oko 60 posto.
Izvor: HINA
Pročitajte više » | Napisano 09.11.2020.
Fiskalizacija samoposlužnih uređaja
Od 1. siječnja 2021. godine počinje provedba fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja. Obveznici fiskalizacije obvezni su provesti određene postupke kako bi mogli provoditi fiskalizaciju prodaje, i to:
– prijaviti svaku prodaju robe ili usluge putem samoposlužnog uređaja
– prijaviti svaki samoposlužni uređaj u sustav fiskalizacije
– osigurati programsko rješenje radi razmjene podataka o prodaji s Poreznom upravom.
Zakonom o fiskalizaciji u prometu gotovinom (Narodne novine, broj 133/12, 115/16, 106/18, 121/19; dalje u tekstu: Zakon) i Pravilnikom o fiskalizaciji u prometu gotovinom (Narodne novine, broj 146/12, 46/17, 70/20; dalje u tekstu: Pravilnik) propisana je provedba postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja s primjenom od 1. siječnja 2021. godine.
Sukladno članku 20.a Zakona propisano je da radi provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja, kada se prodaja robe ili usluge ostvaruje prometom gotovine, obveznik fiskalizacije dužan je fiskalizirati svaku prodaju u trenutku prodaje dostavom podataka o prodaji Ministarstvu financija, Poreznoj upravi. Sukladno članku 20.b Zakona obveznik fiskalizacije dužan je, radi provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja prema članku 20.a Zakona, omogućiti korištenje programske podrške za elektroničko potpisivanje poruka o prodaji te omogućiti vezu (Internet) za elektroničku razmjenu podataka s Ministarstvom financija, Poreznom upravom.
Sukladno prethodno navedenim odredbama Zakona, radi provedbe postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja, obveznik fiskalizacije dužan je:
- fiskalizirati svaku prodaju u trenutku prodaje dostavom podataka o prodaji Ministarstvu financija, Poreznoj upravi,
- dostaviti Ministarstvu financija, Poreznoj upravi podatke o svakom samoposlužnom uređaju u kojem će se ostvarivati promet gotovinom i
- omogućiti korištenje programske podrške za elektroničko potpisivanje poruka o prodaji te omogućiti vezu (Internet) za elektroničku razmjenu podataka s Ministarstvom financija, Poreznom upravom.
Člankom 30.a stavcima 1. i 2. Pravilnika potpisano je što se smatra samoposlužnim uređajem putem kojega se provodi postupak fiskalizacije prodaje kako slijedi:
1. Samoposlužni uređaj kojim se provodi postupak fiskalizacije prodaje je automatizirani uređaj putem kojega se obavlja neposredna prodaja robe ili usluge na način da se umetne u za to predviđen otvor na uređaju sredstvo koje se smatra gotovinom u smislu članka 2. točke 6. Zakona pri čemu u naplati robe ili usluge ne sudjeluje osoba odnosno pri čemu osoba ne posreduje u prodaji.
2. Iznimno od prethodno navedenog, smatra se da postoji zaseban samoposlužni uređaj kada se obavlja prodaja robe ili usluge bez sudjelovanja osobe ako se plaćanje izvršava slanjem sms poruke na za to predviđen broj.
Sukladno članku 30.a stavcima 3. i 4. Pravilnika propisano je što se ne smatra samoposlužnim uređajem putem kojega se provodi postupak fiskalizacije prodaje kako slijedi:
1. Samoposlužnim uređajem ne smatra se uređaj putem kojega se obavlja prodaja robe ili usluge žetonima i drugim sličim sredstvima, a za čiju kupnju je prethodno proveden postupak fiskalizacije izdavanja računa.
2. Samoposlužnim uređajem ne smatra se uređaj putem kojega se obavlja prodaja robe ili usluge, za ostvarene promete u djelatnostima iz članka 5. Zakona, među ostalim, i za ostvarene promete u djelatnostima priređivanje lutrijskih igara, igara klađenja, igara u kasinima i na automatima za igre na sreću i zabavu te zaprimanje uplata za sudjelovanje u igrama na sreću i zabavnim igrama, a što će biti u primjeni od 1. siječnja 2021. godine.
Obveznik fiskalizacije dužan je dostaviti podatak o svakom samoposlužnom uređaju u kojem će se ostvarivati promet gotovinom i provoditi postupak fiskalizacije prodaje. Budući da je zakonom u članku 2. točki 7. propisano da se samoposlužni uređaj smatra poslovnim prostorom, obveznik fiskalizacije dužan je, sukladno članku 30. b Pravilnika, prijavu podataka o svakom samoposlužnom uređaju obaviti na odgovarajući način primjenjujući odredbe o prijavi podataka u sustav fiskalizacije propisane člankom 19. Zakona i člankom 19. Pravilnika. Nakon uspješne prijave podataka o samoposlužnom uređaju u sustav fiskalizacije Ministarstvo financija, Porezna uprava dodjeljuje Identifikator samoposlužnog uređaja koristeći prijavljene podatke o samoposlužnom uređaju, a osobito OIB obveznika fiskalizacije i oznaku poslovnog prostora koja se odnosi na taj samoposlužni uređaj sukladno članku 30.c Pravilnika.
Zaključno, obveznik fiskalizacije, propisan člankom 3. Zakona, dužan je dostaviti podatak o svakom samoposlužnom uređaju u kojem će se ostvarivati promet gotovinom, a koji je propisan člankom 30.a stavcima 1. i 2. Pravilnika, na prethodno opisan način.
Ovim putem napominjemo kako su na stranicama Porezne uprave (http://www.porezna-uprava.hr/HR_Fiskalizacija/Stranice/Tehničke-specifikacije.aspx) objavljene korisničke upute i tehničke specifikacije koje su namijenjene obveznicima fiskalizacije, među ostalim, i u svrhu provođenje postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja.
Pročitajte više » | Napisano 04.11.2020.