Zakoni i propisi
- GRADITELJSTVO
- Zakon o prostornom uređenju i gradnji (pročišćeni tekst)
- Zakon o arhitektonskim i inžinjerskim poslovima i djelatnostima u prostornom uređenju i gradnji (NN 152/08)
- Pravilnik o suglasnosti za započinjanje obavljanja djelatnosti građenja (NN 43/09)
- Zakon o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje(2015)
- Zakon o gradnji
- PRIJEVOZ
- Zakon o prijevozu u cestovnom prometu (pročišćeni tekst)
- Promjene zakona o prijevozu u cestovnom prometu (124/09)
- Pravilnik o posebnim uvjetima za parkiranje (NN 104/05)
- Pravilnik o raspodjeli dozvola za međunarodni prijevoz (NN 120/05)
- Promjene pravilnika o raspodjeli dozvola za međunarodni promet (NN 102/07)
Izdvojene novosti
Plaćanje PDV-a na uvoz od 1. srpnja i na pošiljke male vrijednosti iz trećih zemalja
Od 1. srpnja na snagu su stupile izmjene Zakona o PDV-u, a kojima se između ostalog ukida oslobođenje od plaćanja PDV-a pri uvozu pošiljki male vrijednosti do 160 kuna, iz trećih zemalja.
Tako će hrvatski građani koji putem interneta kupuju robu primjerice iz Kine, SAD-a ili Velike Britanije i za sve male pošiljke, vrijednosti do 22 eura odnosno 160 kuna, od početka srpnja plaćati PDV po stopi od 25 posto.
Porezna uprava je na svojim Internet stranicama objavila pojašnjenja posebnih postupaka oporezivanja za usluge i prodaju dobara na daljinu, a sukladno izmjenama Zakona o PDV-u odnosno odredbi toga zakona koje na snagu stupaju 1. srpnja 2021. godine. Naime, države članice EU-a imaju obvezu uskladiti svoje nacionalno zakonodavstvo na području PDV-a s odredbama direktive Vijeća (EU) 2017/2455 i direktive Vijeća (EU) 2019/1995, koje se primjenjuju od 1. srpnja ove godine.
https://www.porezna-uprava.hr/PdviEu/Stranice/PDV_OSS.aspx
Poreznici pritom u objavi detaljnije objašnjavaju nekoliko posebnih postupaka oporezivanja koje su propisane Zakonom o PDV-u – posebni postupak oporezivanja za usluge koje obavljaju porezni obveznici bez sjedišta unutar Europske unije; posebni postupak oporezivanja za prodaju dobara na daljinu unutar EU-a, za isporuke dobara unutar države članice koje obavljaju elektronička sučelja koja omogućuju te isporuke i za usluge koje isporučuju porezni obveznici sa sjedištem unutar EU-a, ali bez sjedišta u državi članici potrošnje; posebni postupak oporezivanja za prodaju dobara na daljinu uvezenih iz trećih područja ili trećih zemalja; te posebni postupak za prijavu i plaćanje PDV-a na uvoz.
U posljednje vrijeme najviše je zanimanja javnosti izazvao upravo posebni postupak oporezivanja za prodaju dobara na daljinu uvezenih iz trećih područja ili trećih zemalja odnosno posebni postupak za prijavu i plaćanje PDV-a na uvoz. Riječ je pritom o prodaji na daljinu dobara uvezenih iz trećih područja ili trećih zemalja koja se odnose na krajnje, pojedinačne kupce, a ne odnosi se na isporuke poreznim obveznicima (pravne i fizičke osobe) upisanim u registar obveznika PDV-a te male porezne obveznike koji su prešli prag stjecanja i sl.
Naime, građani sada prilikom preuzimanja tzv. pošiljki male vrijednosti (do 22 eura odnosno 160 kuna) koje se internetom kupe npr. iz Kine ili neke druge zemlje koja nije članica Europske unije ne plaćaju PDV. No, od 1. srpnja će se i na te pošiljke koje dolaze iz trećih zemalja ili trećih područja plaćati PDV po stopi od 25 posto, ali je kod postupaka razlika hoće li im PDV već biti obračunat u cijenu ili će ga platiti prilikom preuzimanja pošti ili kurirskoj službi.
Tako će se od početka srpnja za takve pošiljke moći primjenjivati posebni postupak – IOSS (eng. Import One Stop Shop), koji obuhvaća samo dobra u pošiljkama čija unutarnja vrijednost nije veća od 1.135 kuna, osim dobara koja podliježu trošarinama.
Porezni obveznik koji odabere primjenu tog posebnog postupka ili njegov posrednik mora Poreznoj upravi elektroničkim putem prijaviti početak i prestanak svoje djelatnosti u okviru posebnog postupka, a Porezna mu dodjeljuje tzv. IOSS identifikacijski broj.
Kako se s početkom srpnja ukida oslobođenje od plaćanja PDV-a za pošiljke male vrijednosti, porezni obveznik koji primjenjuje IOSS će od tada i za te pošiljke naplatiti PDV od kupca kao dio prodajne cijene.
Primjerice, porezni obveznik sa sjedištem u Hrvatskoj putem svoje internet stranice prodaje dobra koja iz SAD-a u pošiljkama vrijednosti do 1.135 kuna dolaze izravno kupcima u Španjolskoj, Portugalu i Francuskoj. Ako odabere primjenu IOSS-a, prilikom prodaje zaračunava PDV po stopi koja se primjenjuje u Španjolskoj, Portugalu i Francuskoj, uključuje zaračunati PDV u prodajnu cijenu, naplaćuje ga od kupca te putem IOSS-a prijavljuje i plaća PDV za te isporuke na jednom mjestu, pojasnili su iz Porezne uprave.
No, u slučaju kada se ne primjenjuje IOSS, za uvoz dobara čija vrijednost nije veća od 1.135 kuna, primjenjivat će se posebni postupak za prijavu i plaćanje PDV-a na uvoz. Taj postupak može primjenjivati osoba koja prijavljuje dobra Carinskoj upravi za račun osobe kojoj su dobra namijenjena, primjerice Hrvatska pošta, kurirske službe. Za plaćanje PDV-a odgovorna je osoba kojoj su dobra namijenjena pa će od te osobe pošta ili kurirska služba naplatiti PDV po stopi od 25 posto.
I taj postupak poreznici ilustriraju primjerom. Tako npr. porezni obveznik sa sjedištem u Hrvatskoj putem portala iz Austrije prodaje dobra koja iz Kine u pošiljkama vrijednosti do 1.135 kuna dolaze izravno kupcima u Hrvatsku. Portal iz Austrije omogućuje prodaju dobara te se smatra isporučiteljem, međutim nije se prijavio za primjenu IOSS-a. Pošiljka pristiže u poštanski ured u Zagrebu te Hrvatska pošta prijavljuje dobra Carinskoj upravi. Kupac plaća PDV pri uvozu po stopi od 25 posto. Ako kupac preuzme pošiljku, plaća PDV Hrvatskoj pošti koja taj PDV zajedno s PDV-om naplaćenim u okviru ovog posebnog postupka prijavljuje u mjesečnoj prijavi i uplaćuje u državni proračun, objašnjavaju iz Porezne uprave.
Pročitajte više » | Napisano 05.07.2021.
Hrvatska obrtnička komora obilježila svoj dan uručenjem priznanja obrtnicima
U proteklih godinu dana 1056 majstora položilo majstorske ispite, Ranogajec poručio da vjeruje u budućnost obrtništva - HOK-u su interes i zaštita obrtništva na prvom mjestu
Obilježavanje Dana Hrvatske obrtničke komore i ove je godine bio povod prisjećanju na 1. srpnja 1994. godine. Važan je to datum u kojem je održana Obnoviteljska skupština HOK-a, institucije čiji je glavni cilj zastupati interese obrtništva i obrtnika.
Zbog dobre suradnje tijekom koronakrize dodijeljena je Povelja za doprinos obrtništvu,
Hrvatskome zavodu za zapošljavanje, koju je u ime Zavoda primio ravnatelj Ante Lončar.
U okviru svečane Akademije svake se godine najzaslužnijim obrtnicima koji su svojom aktivnošću i suradnjom s Hrvatskom obrtničkom komorom dali izniman doprinos razvoju obrta i obrtničkih institucija, dodjeljuju nagrade i priznanja.
Isto tako, u okviru ovog važnog godišnjeg događanja promoviraju se novi majstori. Hrvatska obrtnička komora ponosi se brojkom od njih 1.056 koji tijekom ove krizne godine položili majstorske ispite.
Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, već tradicionalno, na proslavi Dana Hrvatske obrtničke komore, uručuje nagradu „Šegrt Hlapić“, najboljim učenicima, školi i mentoru. Ove je godine nagradu za najbolju školu dobila Gospodarska škola Čakovec, najboljim mentorom proglašen je Antun Blazinić iz Bedekovčine, a nagrada koja je namijenjena učenicima ove je godine dodijeljena Nikoli Vukanu iz Splita.
Dodjela nagrada zaslužnim obrtnicima dio je događanja koje ima poseban značaj i za organizatora i za laureate.
Najvećim priznanjem Hrvatske obrtničke komore koje se dodjeljuje kao priznanje za dugogodišnji uspješan rad u obrtu i izniman doprinos razvoju hrvatskog obrtništva, statuom Zlatne ruke s poveljom, ove su godine nagrađeni: ENRICO CERNECCA, vlasnik obrta za poljoprivredu i trgovinu 'RIKO' iz Rovinja; ŽELJKO DOROTIĆ, vlasnik dimnjačarskog obrta 'DIM' iz Velike Gorice; ANTE LUKAČIĆ, vlasnik ugostiteljskog obrta 'AMORELA' iz Biograda na Moru; GORAN MARŠANIĆ, vlasnik obrta 'AUTOPRIJEVOZNIK MARŠANIĆ GORAN' iz Podrvnja; KSENIJA PLAVEC FIKET, vlasnica obrta za fotografske usluge 'PLAVEC & FIKET' iz Varaždina; MARIJA POSAVEC, vlasnica frizerskog obrta 'MULIER' iz Koprivnice; MARINA STOJKOVIĆ, vlasnica frizerskog obrta 'ŽUTI BALON' iz Duge Rese; BRANKO STRIČAK, vlasnik obrta 'VODOINSTALATER STRIČAK' iz Zagreba; ŽELJKO ŠALKOVIĆ, vlasnik obrta 'PBR ŠALKOVIĆ' iz Radoboja; RAJKO CMREČNJAK, vlasnik obrta 'VINOGRADARSTVO-PODRUMARSTVO CMREČNJAK' iz Svetog Urbana; ANTE FARČIĆ, vlasnik postolarskog obrta 'FARČIĆ' iz Dubrovnika i BLANKA KUPRES, vlasnica obrta za knjigovodstvene usluge 'DEM' iz Pule;
Važno priznanje koje se dodjeljuje zaslužnim obrtnicima je i plaketa Zlatne ruke s pisanim priznanjem. Hrvatska obrtnička komora tim je priznanjem ove godine nagradila sljedeće obrtnike: ANTO BILOBRK, vlasnik ugostiteljskog obrta 'BILBURGER' iz Požege; STJEPAN BIROVIĆ, vlasnik obrta za pogrebničke djelatnosti 'PRIZMA' iz Donjeg Miholjca; IVANKA ČAČIĆ, vlasnica frizerskog obrta 'Salon za uljepšavanje Viktorija' iz Siska; ANTUN KOVAČIĆ, vlasnik obrta za galvanizaciju, proizvodnju, usluge i trgovinu 'ZGR KOVAČIĆ' iz Križevaca; IVAN LOVRIĆ, vlasnik obrta 'Graditeljstvo i interijeri LOVRIĆ' iz Bjelovara; NEDILJKO NOGALO, vlasnik kovačkog obrta 'NOGALO' iz Slivna; ZLATKO RADILOVIĆ, vlasnik obrta PAPIRNATA KONFEKCIJA 'GRAFORAD' iz Rugvice; MILAN SESAR, vlasnik ugostiteljskog obrta 'MALI RAJ' iz Opatije;
Predsjednik Hrvatske obrtničke komore Dragutin Ranogajec istaknuo je da je Hrvatska obrtnička komora dom strukovnog obrazovanja i jedina institucija koja stoji na braniku strukovnih zanimanja u Hrvatskoj.
„Obrtnicima u zadnjih godinu i pol dana nije bilo lako. Koronakriza nanijela je velike štete obrtništvu, ali razoran potres koji nas je zadesio, pokazao je da su obrtnici bili prvi na terenu i spremni pomoći u bilo kojem trenutku. Hrvatska obrtnička komora je jedina institucija koja zastupa interese svih obrtnika i kao takvoj nema joj alternative. Jedino Hrvatska obrtnička komora razumije obrtništvo i štiti ga snagom argumenata, a ne argumentima snage i govorom ulice. Jedino komora kojom upravljaju obrtnici, isti oni koji žele stvarati budućnost unutar svoje kuće. Zato hvala i našim kritičarima jer nas oni čine boljima. U nama su probudili inat i pozitivan naboj za još bolji, ustrajniji rad. Poručujem svima da će u Hrvatskoj obrtničkoj komori i dalje imati vrijednog partnera, suradnika i pomoć“, rekao je Ranogajec.
Važnost obrtništva kao jednog od pokretača gospodarskog razvoja i napretka Republike Hrvatske, u svojim su govorima istaknuli i predsjednik Republike Hrvatske Zoran Milanović, kao i izaslanik predsjednika Vlade RH i Tomislav Ćorić, izaslanik predsjednika VRH koji je istaknuo da je Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja snažno podržalo obrtništvo za vrijeme trajanja koronakrize i da je to njihova obveza. Uz njih, obrtnike je podržao i gradonačelnik Grada Zagreba, Tomislav Tomašević, ministar prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine, Darko Horvat i izaslanik predsjednika Hrvatskoga sabora
Žarko Tušek koji su uručili i priznanja. Svečanosti su prisustvovali i brojni drugi važni gosti iz gospodarskog i političkog života Republike Hrvatske.
Pročitajte više » | Napisano 02.07.2021.
Završna konferencija CLR projekta
Završna konferencija projekta „Trening za male i srednje poduzetnike iz prava potrošača u digitalno doba“ koji se od 2018. provodio pod motom „Spremni za prava potrošača“ – „Consumer Law Ready“ održat će se online u ponedjeljak 28. lipnja 2021. u 10,00 sati.
Hrvatska obrtnička komora kao nacionalna partnerska institucija u ovom sveeuropskom projektu tijekom 2021. godine organizirala je i održala, uz stručnu i administrativnu podršku djelatnika Tajništva Suda časti i Centra za mirenje, dvije edukacije (treninga) za lokalne trenere. Na dvodnevnim edukacijama održanim 13. i 14. te 18. i 19. svibnja 2021. sudjelovalo je 57 sudionika, uglavnom zaposlenika iz komorskog sustava HOK-a, članova HOK-a (mali i srednji poduzetnici), predstavnika udruga za zaštitu potrošača i suradnih asocijacija gospodarstvenika.
Tijekom provođenja projekta (2018.-2019. te u 2021.) 74 polaznika osposobljeno je da kao lokalni treneri organiziraju ovakve edukacije za male i srednje poduzetnike. Isto tako, održane su i edukacije za male i srednje poduzetnike, na kojima je sudjelovalo 76 polaznika, uglavnom obrtnika.
Na završnoj konferenciji, nakon uvodne riječi predstavnika voditelja projekta Eurochambres-a i predstavnika Europske komisije, sudionici će imati priliku saznati više o rezultatima projekta i sljedećim koracima u razvoj potrošačkog prava EU. Kroz dvije sesije pitanja i odgovora sudionicima će biti omogućena interakcija s govornicima i postavljanje pitanja o raspravljenim temama.
Sudionici će moći odabrati između tri interaktivne sesije na teme:
- Unaprjeđivanje MSP - Koje su potrebe MSP?
- CLR metodologija treninga i mrežni izvori. Što CLR nudi, što nedostaje?
- COVID-19 i mrežni treninzi: Izazovi i najbolje prakse
Osim nacionalnih i lokalnih trenera na konferenciji će aktivno sudjelovati i naši članovi obrtnici koji su završili trening u svibnju 2021. i koji će prezentirati svoja iskustva o sudjelovanju u projektu.
Informacije o završnoj konferenciji i projektu nalaze se na poveznici.
https://www.consumerlawready.eu/finalconference2021
Pročitajte više » | Napisano 25.06.2021.
Sekcija računovođa HOK-a i predstavnici struke traže uspostavu centralnog mjesta za dostavu podataka i dokumenata
Predstavnici računovodstvene struke, među kojima je i Sekcija računovođa Hrvatske obrtničke komore (HOK), nadležnim institucijama uputile su prijedlog o uspostavi centralnog mjesta izvještavanja („one stop shop“) na način da se objedine potrebe svih institucija kojima poduzetnici dostavljaju podatke. Također, naglasili su kako se protive uvođenju bilo kakvih dodatnih izvještavanja, jer je računovodstvena struka naročito uslijed pandemije trošila znatne vremenske i ljudske resurse kako bi ispunila sve administrativne obveze.
Centralno mjesto izvještavanja omogućilo bi poduzetnicima uvid u popis svih obveza prema institucijama, rokove dostavljanja pojedinih podataka, mogućnost dodjele ovlaštenja računovođi te dostavu podataka umjesto dosadašnjih izvješća na način da se jednom dostavljeni podatak ne ponavlja. Institucije bi pak mogle međusobno prikupljati i preuzimati podatke.
Predstavnici računovodstvene struke ovime napominju da je za osiguranu dostavu kvalitetnih podataka izuzetno bitno smanjiti količinu traženih podataka, centralizirati mjesto za dostavu istih kako bi se izbjeglo više zasebnih, nepovezanih sustava koji time predstavljaju financijsko i administrativno opterećenje te svakako ujednačiti potrebnu dokumentaciju (npr. centralnim mjestom dostave podataka izbjegli bi se različiti obrasci svake pojedine banke ili leasing kuće za odobravanjem kredita ili leasinga).
Porezna uprava već ima sustav koji se može nadograditi čime bi trošak jedne ovakve platforme bio znatno manji jer nema potrebe za izradom novog, paralelnog sustava. Predstavnici računovođa predlažu osnivanje radne skupine u kojoj bi sudjelovali svi ključni dionici, kako bi zajednički došli do najboljeg rješenja, pri čemu je, naglašavaju, uključivanje predstavnika računovodstvene struke presudno jer upravo oni operativno provode sve obveze dostave podataka poduzetnika.
Pročitajte više » | Napisano 23.06.2021.
Ublažene epidemiološke mjere - Stožer civilne zaštite RH donio novu Odluku
Zbog povoljnije epidemiološke situacije Stožer civilne zaštite RH donio je novu Odluku o nužnim epidemiološkim mjerama kojima se ograničavaju okupljanja i uvode druge nužne epidemiološke mjere i preporuke radi sprječavanja prijenosa bolesti COVID-19 putem okupljanja.
Novim mjerama propisano je:
zabrana održavanja svih javnih događanja i okupljanja na kojima je prisutno više od 100 osoba na jednom mjestu, osim ako se radi o javnom događaju ili okupljanju na kojem sudjeluju samo osobe s EU digitalnom COVID potvrdom, a za isto je nadležni stožer civilne zaštite jedinice lokalne samouprave dao suglasnost
javna događanja te okupljanja i svečanosti svih vrsta mogu trajati najdulje do 24,00 sata, osim ako se radi o događanju ili okupljanju na kojem sudjeluju osobe s EU digitalnom potvrdom, a za isto je nadležni stožer civilne zaštite jedinice lokalne samouprave dao suglasnost
dopušteno je održavanje više svadbenih svečanosti sa više od 30 osoba, ako sve osobe koje će biti prisutne posjeduju EU digitalnu COVID potvrdu
ograničenje rada ugostiteljskih objekata i obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava koja pružaju ugostiteljske usluge na način da hranu, piće, poslastice i napitke mogu usluživati na prostoru za usluživanje na otvorenom isključivo gostima koji sjede za stolovima, a radno vrijeme može se odrediti u trajanju od 6,00 do 24,00 sata
uz stroge epidemiološke mjere, usluživanje gostiju u zatvorenim prostorima, a ne samo na terasama, dozvoljeno je svim restoranima, kao i slastičarnicama koje imaju minimalne tehničke uvjete za usluživanje hrane ili slastica
Nužne epidemiološke mjere iz ove Odluke stupaju na snagu 1. srpnja 2021., a određuju se u trajanju do 15. srpnja 2021.
Odluku možete pronaći na dnu ove objave.
https://www.hok.hr/sites/default/files/article-docs/2021-06/Odluka%20okupljanja%20-%20nova%2C%2018.06.2021..pdf
Pročitajte više » | Napisano 23.06.2021.